SEO-valkuil

SEO: 5 valkuilen

Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit verschillende ‘SEO-trucjes’. Samen bepalen ze het succes van je website. Er zijn echter ook valkuilen als het gaat om SEO. De volgende 5 valkuilen kunnen ervoor zorgen dat je website daalt in de ranking van zoekmachines:

1. Dubbele content

Dubbele content, oftewel dezelfde teksten of afbeeldingen op meerdere pagina’s, is af te raden. Het is vanuit SEO-oogpunt beter om op iedere pagina unieke content te plaatsen, zodat je de bezoeker van je website telkens van nieuwe informatie voorziet. Dit draagt bij aan de zogenoemde ‘user experience’ van je website.

2. Te veel zoekwoorden gebruiken

Wanneer je te veel zoektermen gebruikt, kan je website juist dalen in ranking. Zorg ervoor dat je de bezoeker van je website daadwerkelijk nuttige informatie biedt en niet alleen focust op een bepaalde zoekterm. De SEO-teksten van je website moeten leesbaar blijven. Gebruik per 100 woorden ongeveer één zoekterm. Het helpt ook om passende afbeeldingen toe te voegen die de teksten ondersteunen.

3. Niet-mobielvriendelijk

Omdat mensen steeds vaker online zijn op mobiele apparaten, is het van belang dat je website mobielvriendelijk is. Google heeft daarvoor het Mobile Friendly-algoritme geïntroduceerd. Websites die zich kunnen aanpassen aan mobiele apparaten hebben een streepje voor in Google.

4. Overoptimalisatie van link titles

Interne links, links die van de ene webpagina naar de andere webpagina binnen je site verwijzen, zijn aan te raden. Overdrijf ook hierbij echter niet. Eén of twee links per webpagina, dat is al voldoende. Plaats bovendien niet te veel zoektermen in de anchor text van de link. Dit kan leiden tot overoptimalisatie van je site en dus een lagere ranking.

5. Weinig conversie en betrokkenheid

Het gaat er uiteindelijk om dat bezoekers je website bekijken en vervolgens contact opnemen, een offerte aanvragen of, in geval van een webshop, een aankoop doen. Websites met een hoge mate van conversie scoren beter in zoekmachines. Probeer de bezoekers van je site dan ook te verleiden om verder te lezen. Bijvoorbeeld door middel van ‘call-to-action-buttons’. Lange teksten met daarin unieke en interessante informatie mag je ook best aan je website toevoegen. Ze zorgen ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. Ook deze betrokkenheid telt mee voor de SEO-ranking van je website.