Hoe succesvol is contentmarketing?
De term ‘contentmarketing’ heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen. Steeds vaker maakt contentmarketing deel uit van de communicatiestrategie van organisaties. Het is eigenlijk niets anders dan het aanbieden van informatie waaraan je doelgroep behoefte heeft, op de juiste plaats en op het juiste moment. Met behulp van een goede contentmarketingstrategie wordt je organisatie niet alleen beter vindbaar op het internet, maar zorg je ook voor meer conversie. Want wist je dat ruim 80% van alle aankopen online wordt gedaan?
De juiste contentstrategie
Een goede contentstrategie zorgt ervoor dat de identiteit van je organisatie online zichtbaar wordt en dat je interactie krijgt met je doelgroep. Snelheid, betrouwbaarheid, dynamiek en toegankelijkheid zijn daarbij sleutelwoorden. Op het internet gaat alles razendsnel. Een contentstrategie slaagt alleen wanneer je snel reageert. Bijvoorbeeld op vragen van klanten, maar ook op berichtgeving op sociale media. Zorg ervoor dat je taalgebruik correct is, beloof geen dingen die je niet waar kunt maken en onderbouw je verhaal. Het gaat erom dat je content betrouwbaar overkomt. Richt je dan ook niet alleen maar op het behalen van omzet. Het is van belang dat je content, zowel tekstuele als visuele content, waarde heeft voor je doelgroep. Bijvoorbeeld omdat ze iets van je content kunnen leren of omdat je content nieuwswaarde heeft.
Contentmarketing in de praktijk
Nadat je contentstrategie vorm heeft gekregen, is het tijd om deze in praktijk te brengen. Zoekmachines en socialmediakanalen spelen daarbij een belangrijke rol. Uiteindelijk wil je dat je content online wordt gevonden, gedeeld en geliked. Continue monitoring van je content is dan essentieel. Door middel van online tools, zoals Google Analytics en Webmastertools, krijg je meer inzicht in het (zoek)gedrag van je doelgroep.
Tips voor contentcreatie
- Leg je merkwaarden vast in een contentplan. Ook andere zaken, zoals tone-of-voice, beeldmateriaal en verschillende kopteksten, kunnen daarin worden vastgelegd.
- Vul je plan aan met een contentkalender. Wanneer plaats je welke content?
- Observeer en analyseer.
- Succesvolle content? Herhaling kan geen kwaad. Let wel: herhaling is niet hetzelfde als kopiëren!
- Werk samen met contentproducenten, zoals SEO-tekstschrijvers, fotografen en vormgevers.